077-7005757

מאמרים - בניית אתרי אינטרנט

ממשק משתמש באתרי אינטרנט

בשנים האחרונות, הולכת וגוברת המודעות של מפתחי תוכנה לחשיבותו של ממשק המשתמש, user interface בשפה המקצועית, או בקיצור, UI. אם בעבר הלא רחוק משתמשי המחשב היו צריכים להיות בעלי מיומנות מיוחדת לתפעול תוכנות שונות, הרי שכיום, בשל מחשבה מרובה מצד חברות הפיתוח, תפעול תוכנות (לרבות תוכנות מורכבות במיוחד) הוא אינטואיטיבי, כך שגם מי שלעולם לא התנסה בשימוש בתוכנה יוכל להגיע בתוך מן קצר לתוצאה סבירה.


אחד המיתוסים שנקשרו להמצאת הiOS, ממשק המשתמש שגורם למילוני צרכנים להתמכר לחויות השימוש באיפון, הוא שסטיב ג'ובס הגה את הרעיון הכללי של הממש שעה שביקר אצל חבר קרוב וראה את אחד מילדיו הקטנים מנסה, ללא הצלחה, למתוח את התמונות שהופיעו על גבי צג המחשב. הילד פשוט עשה את הפעולה המתבקשת מבחינתו, זו הפעולה הראשונה שעלתה בדעתו מבלי שקיבל שום הכשרה לשימוש במחשב, שנים ספורות אחר כך, כל מי שהתנסה בתפעול מסך מגע כבר ידע שזו הדרך היחידה להגדיל תמונות על גבי הצג.

אבל בניגוד לתוכנות שבהם המשתמשים חייבים בסופו של דבר להתרגל לתוכנה ולדעת לתפעל אותה ביעילות, הרי שבאתרי אינטרנט מסחריים, למשתמש הקצה לא תהיה לרוב אפילו שנייה מיותרת לתרגול ותפעול. אם לא יהיה נעים לגולש לבלות באתר, בתוך שתי לחיצות על מקש העכבר הוא כבר יוכל לגלוש באתר המתחרה.

כיצד תוכלו לתכנן מראש אתר אינטרנט שימושי ונוח למשתמשים? מהם העקרונות המנחים של חווית משתמש באתרי אינטרנט וכיצד תוכלו לנצל את ההרגלים של הגולשים לתועלת האתר? על כך ועוד, בכתבה הבאה:

כיצד תוכלו לתכנן מראש אתר שימושי ונוח למשתמשים?
הצעד הראשון בבניית אתר מעולה מבחינת UI הוא להקדיש לכך מחשבה מרובה. בכל סקיצה, כפתור, מסך או איור שיש באתרכם, נסו לשים את עצמכם לרגע בנעלי הגולש ולחשוב מהו הצעד המתבקש ביותר מבחינתכם. אלו כפתורים נראים "מפתים" ואילו קישורים מוכמנים באזורים פחות בולטים. על מנת "לבחון את אתרכם" אתם יכולים לבקש מחברים או מכרים לגלוש באתר ולנתח בזמן אמת את התגובות שלהם. מה הם עשו? לאילו עמודים הם הגיעו במסגרת שיטוט אקראי? בסופו של דבר, הממצאים שתגיעו אליהם במסגרת המחקר יהיו דומים מאוד לאלו של הגולשים בגרסתו הסופית של האתר ולכן חשוב לתת לכך את הדעת הרבה לפני שהאתר עולה לרשת.


מהם העקרונות המנחים של חווית משתמש באתרי אינטרנט
על מנת לגלות מהם העקרונות המנחים של אתרי אינטרנט איכותיים, כל שצריך לעשות זה לבקר במספר אתרים כאלו.. לא תתקשו לגלות שבחלק גדול מהאתרים אפשר למצוא תפריט עליון שמכיל קישורים לקטגוריות העיקריות באתר, שלחיצה על לוגו האתר מובילה אל דף הבית ושבתחתית האתר מופיע סרגל התמצאות המקשר לדפים החשובים באתר (פוטר). גם מי שרוצה "לחשוב מחוץ לקופסה" מוטב לו שיחפש הזדמנויות לבטא את היצירתיות במקומות אחרים. הגולשים התרגלו (או אולי, הורגלו) לתבנית המאוד מסוימת של האינטרנט וכך הם יודעים שאתר צריך לפעול, אם תשנו להם את כל מה שהם יודעים על האינטרנט ואפילו אם תצליחו ליצור חוויה ייחודית וטובה יותר מזו שבה רגילים הגולשים לפעול, סביר מאוד להניח שמרביתם לא ייהנו מזה. זכרו – בעת גלישה, למעט מאוד אנשים יש רצון להתמודד מול חוויות לא מוכרות. הגולשים רוצים להגיע למידע במהירות האפשרית ובמינימום מאמץ והדרך הטובה ביותר לעשות זאת, למרות הבנליות, היא פשוט להיות כמו כולם...


כיצד תוכלו לנצל את ההרגלים של הגולשים לתועלת האתר?
לאחר שתבינו כיצד הגולשים נוהגים לגלוש באינטרנט, עליכם לחשוב מה אתם הייתם רוצים שהגולשים יעשו אצלכם באתר. לאלו דפים אתם מעוניינים לשלוח אותם ומה אתם רוצים שיקרה בכל "מסלול" אקראי כביכול של גולש באתרכם. אם אתם רוצים להוביל את הגולשים לדף כלשהו, זכרו לשלב קישור בולט ו"מפתה" לעמוד בכמה שיותר עמודים. אם אתם רוצים שהגולשים ישאירו פרטים, שימו להם מול העיניים טופס גדול שבו מקום לעשות זאת ואם אתם רוצים שהגולשים יגיעו במהירות לדף רכישה, נסו למקם אותו במרחק של קליק אחד מדף הבית.



הוסף תגובה

רענן
קוד אבטחה

נשמח לשמוע ממך.

Arttech Israel

077-7005757